Projecten - Geheugentest

De uitdaging die dit project biedt, is het onthouden en reproduceren van een reeks kleuren. Als de LED wit licht geeft, begint het spel door op één van de schakelaars te drukken. Het begint lekker makkelijk met een reeks van één element. Druk achtereenvolgens op de schakelaar met de kleur van de elementen van de reeks. Zolang de reeks correct wordt nagespeeld, wordt de reeks met een nieuw element uitgebreid. Is de reeks niet correct dan wordt een nieuwe reeks gegenereerd en begint het weer met één element.

Schakeling

Onderdelen

Component Type Aantal
R1, R2, R3 470 Ω 3
R4, R5, R6 10 kΩ 3
D1, D2, D3 Driekleuren LED 1
T1, T2, T3 Transistor BC549C 3
S1 Rode drukschaklaar 1
S2 Groene drukschaklaar 1
S3 Blauwe drukschaklaar 1

Sketch

In onderstaande sketch maken we gebruik van de interne pull-up weerstanden van de Atmega chip op de Arduino. In plaats van de pinMode INPUT gebruiken we nu INPUT_PULLUP. Het enige wat we nu hoeven doen is de input via een schakelaar met de GND verbinden. Let er wel op dat de waarde van de input nu HIGH is al de schakelaar niet is ingedrukt en LOW als de schakelaar wel is ingedrukt.
Bovenstaande sketch is compleet en werkt zonder aanpassingen als deze gekopieerd wordt naar de Arduino ontwikkelomgeving versie 1.0.1.

Eerste publicatie op 25 april 2013

Laatste modificatie op 25 april 2013